Marketingbudget bepalen

Moet jij voor het eerst een marketingbudget bepalen en heb je geen idee hoe je hier nu best aan begint? Of wil je meer inzicht krijgen over hoe je je marketingbudget en advertentiekosten nu indeelt. Wij leren jou:

  • Hoe je marketingdoelen formuleert die je budget sturen
  • Hoe je het rendement berekent en evalueert van marketingcampagnes
  • Hoe je je advertentiebudget optimaal verdeelt over de volledige marketing funnel (van branding en performance tot acquisitie en retentie)
  • Hoe je flexibeler kan budgetteren en jezelf kan voorbereiden op onverwachte veranderingen of kansen
  • Deze inzichten en tips toe te passen op jouw marketingbudget

Deze opleiding volgen?

€ 650
€ 455 * excl. BTW
*  Mét 30% KMO-portefeuille
3 apr. 2025
9.30u - 16.30u
Yappa HQ, Eikaart 6, Bilzen

Jouw gids

Jeroen
Jeroen Peetermans
marketing strateeg met +10j ervaring

In't kort

Het bepalen van het juiste marketingbudget is cruciaal voor het succes van je bedrijf. Te veel uitgeven kan je winst onder druk zetten, terwijl een te laag budget kan leiden tot gemiste kansen. In de opleiding 'marketingbudget bepalen' leer je hoe je een effectief budget opstelt dat in lijn is met je bedrijfsdoelen en marktstrategie.

Voor wie is deze opleiding?

Deze opleiding is geschikt voor ondernemers en marketingmanagers die hun marketinginspanningen willen optimaliseren. Ben jij een marketeer die zijn/haar kennis wil verruimen en zo klaar is voor 'the next step'? Dan is deze opleiding ook zeker iets voor jou.

Programma

Doelen stellen en budgetten aligneren

Begin met het begrijpen van de relatie tussen je strategische marketingdoelen en je budgetten. Leer hoe je je budget efficiënt kunt toewijzen om je doelen te bereiken. En vooral, herken de groeifase waarin jouw bedrijf verkeert en welk potentieel aanwezig is in de markt. Dit geeft je een scherper beeld van de volgende stappen in het budgetteren van marketing uitgaven.

Marketingbudget voor elke fase van de funnel

Ontdek het belang van een evenwichtige budgetverdeling: tussen het aantrekken van nieuwe klanten (acquisitie) en het behouden van bestaande klanten (retentie), tussen branding en performance kanalen, tussen koude doelgroepen en warme doelgroepen.

Analyse prestaties en rendement marketingcampagnes en -tools

Leer hoe je de prestaties van je marketingcampagnes kunt meten en analyseren om je ROI te optimaliseren. Wat betekent dat voor B2B of voor B2C, voor lead gen of voor e-commerce. We bespreken hoe je data van kanalen kan gebruiken om je budget efficiënt aan te passen en te verbeteren.

4) Flexibel budgetteren voor maximaal rendement

In plaats van een vast budget te volgen, leer je hoe je flexibel kunt werken om snel in te spelen op veranderingen in de markt. We behandelen samen enkele scenario’s (van groei tot crisis) en dynamische budgetplanning. 

Speel dus geen paniekvoetbal, maar leer jezelf voor te bereiden op bepaalde scenario's. En omgekeerd, leer hoe je meer haalt uit groeiperiodes door budget correct op te schalen.

5) Toepassen op jouw case of bedrijf

Uiteindelijk is het aan jou om alle inzichten en tips toe te passen. Je brengt alles samen in een concreet marketingbudgetplan. We passen de leerstof toe op jouw bedrijfssituatie, zodat je met een gefundeerde budgetstrategie je marketingcampagnes kunt uitvoeren.

1-op-1 coaching na de opleiding

Ook na de opleiding sta je er niet alleen voor. Met een persoonlijke 1-op-1 coaching zorgen we ervoor dat je de opgedane kennis optimaal toepast in je eigen projecten en werkomgeving.

Zin in meer? Check dan ook zeker onze Masterclasses en doe je voordeel! Deze opleiding behoort tot de Masterclass Strategische Groei

Wat neem je mee?

  • Een laptop
  • Een grote portie enthousiasme

Student wildcard

Ben jij een student in een commerciële afstudeerrichting en wil jij een opleiding volgen die je écht vooruit helpt, maar zit je budget in de weg? Gaido biedt jou een unieke kans om jezelf te ontwikkelen! We geven per opleiding die gelabeld is met ‘student wildcard’, één plekje weg. Wil je deze opleiding graag kosteloos volgen? Mail dan jouw motivatie en opleiding naar keuze naar: gaido@yappa.be

Je gids aan het woord

Jeroen
De glazen bol voor marketingbudgetten? Niet per se. Ik ga jou wel inzichten geven over hoe je budgetteert in verschillende fases van de funnel. En hoe je marketingcampagnes evalueert en van daaruit budget bijstuurt.
Jeroen Peetermans
marketing strateeg

Certificaat

"Gaido original"

Na de opleiding ontvang je van ons een officieel Gaido certificaat. Leuk weetje, deze zal je ook kunnen delen op je LinkedIn-profiel.

  • Kwalitatieve opleiding

    Met echte cases en best practices
  • Follow-up door jouw gids

    1-op-1 coaching sessie
  • Lekkere, gezonde lunch

    Voor energie en focus
  • Inspirerende locatie

    Pssst, we hebben zelfs een ballenbad


Verdien tot 30% terug via KMO-portefeuille

Wij zijn erkend dienstverlener voor de KMO-portefeuille, een subsidie van de Vlaamse overheid. Met deze maatregel kan je als onderneming tot € 7.500 subsidie ontvangen voor advies of opleidingen. Heb je vragen over de KMO-portefeuille? Check onze veelgestelde vragen of geef gerust een seintje. We helpen je met plezier verder.

Inschrijven voor deze opleiding

Persoonlijke gegevens

Bedrijfsgegevens

Jouw gegevens worden bewaard. Check onze privacy policy.